Lorem ipsum gravida nibh vel velit auctor aliquet. Aenean sollicitudin, lorem quis bibendum. Sofisticur ali quenean.

INSTAGRAM

Filosofia Yoga defineste 10 reguli de buna conduita in societate si cu sine. Yama si Niyama definesc interactiunea cu ceilalti in gandire, vorbine si actiune (Yama), precum si regulile disciplinei interioare (Niyama). In acest articol vei descoperi ceea ce ai nevoie sa cunosti pentru intelegerea Yama si Niyama, incat viata sa iti devina mai linistita, bogata si satisfacatoare. La finalul articolului vei afla ce pregatesc nou pentru tine!


Yama si Niyama: cele 10 reguli de conduita in Yoga

Tot ceea ce exista, este ceea ce esti

In Yoga exista o intelegere tacita a faptului ca, desi aparent avem un trup, o personalitate si un nume, acest “mic sine” despre care credem ca defineste intru-totul ceea ce suntem, nu este altceva decat o parte limitata dintr-un intreg mult mai vast.

Inteleptii au numit aceasta existenta mai larga bhraman, de la cuvantul radacina brih care inseamna a extinde. Astfel, ne extindem dincolo de o existenta limitata, alimentand substratul comun care contine esenta a tot ceea ce exista: forta din spatele vantului, miscarea valurilor, seva care traverseaza trunchiul si ramurile copacilor, forta care insufleteste toate vietuitoarele.

Ne extindem pentru a deveni ceea ce suntem deja. Vechii intelepti rishi au inteles faptul ca acest macrocosmic Sine (scris cu majuscula pentru a-l diferentia de sinele individual, limitat ca perceptie) poate fi descoperit prin sinele microcosmic. In esenta, noi nu suntem altceva decat o replica in miniatura a universului. Tot ceea ce exista in macrocosmos, exista si in microcosmos. 

Tot ceea ce exista, este ceea ce suntem/esti.

Yama si Niyama – 10 reguli de conduita

Filosofia Yoga defineste zece reguli de conduita in societate si cu sine. Acestea sunt un indrumar, un set de afirmatii care o data respectate, releva ceea ce suntem atunci cand ne recunoastem adevarata noastra natura.

Yama

Yama sunt cinci reguli de etica care definesc interactiunea cu ceilalti, in gandire, vorbire si actiune. Acestea sunt:

  1. AHIMSA (non-violenta sau respectarea vietii)
  2. SATYA (respectarea adevarului),
  3. ASTEYA (non-furtul sau respectarea proprietatii altora),
  4. BRAHMACHARIA (continenta sau infranarea)
  5. APARIGRAHA (absenta dorintelor rele de posesie si lacomiei, non-posesivitatea sau non-acumularea).

Niyama

Niyama sunt cinci reguli care definesc relatia cu sine, cunoscute si sub numele de reguli ale disciplinei interioare. Acestea sunt:

  1. SAUCHA (curatenia, puritatea la toate nivelurile),
  2. SANTOSHA (multumirea),
  3. TAPAS (efortul, disciplina interioara),
  4. SVADHYAYA (studiu, auto-cunoasterea prin studiu),
  5. ISHVARAPRANIDHANA (devotiunea lui Dumnezeu)

Fundatia de la care pleaca intelegerea Yama si Niyama

Intelegerea Yama si Niyama pleaca de la o premisa de baza in Yoga: credinta in bunatatea intrinseca ca natura a oamenilor.

Pentru ca ceea ce este posibil se afla in interiorul nostru, descoperirea prin Yoga a ceea ce suntem nu este o evolutie pe verticala catre altundeva sau catre altceva. Nu inaintam catre o versiune noua si imbunatatita a noastra. Mai degraba, descoperirea a ceea ce suntem este o involutie circulara; ne intoarcem catre un sine, o individualitate deschisa, accesibila si inocenta totodata, nediferentiata si nelimitata.

Atunci cand ne deschidem acestui Sine mai larg, o viata mai larga si mai bogata ne devine accesibila si noi devenim disponibili pentru a servi aceasta lume mai larga.

Acest lucru ar fi foarte simplu, daca majoritatea oamenilor nu ar crede ca lumea se sfarseste la lungimea nasului lor. Sentimentul de instrainare apare atunci cand eu sunt aici si lumea este acolo; cand tu si eu, noi si voi formeaza o existenta divizata care trebuie protejata.

Nu exista straini in aceasta lume.

Yama si Niyama nu se refera la constrangere sau infranare. Prin Yama si Niyama nu ne infrangem rautatea sau greseala, ci tendinta de a ne privi ca fiind separati.

Aceasta este tendinta innascuta care ne face sa actionam impotriva naturii noastre. Cand percepem existenta unui altcineva/altul, devine posibil sa facem anumite lucruri, precum a fura, pentru ca ceea ce se intampla altuia nu este treaba ta. Insa atunci cand exista sentimentul de unitate, de la cine sa furam daca nu de la noi insine?


Ce pregatesc nou pentru tine? 10 saptamani pentru Yama si Niyama transpuse in practica Yoga!

In urmatoarele articole voi detalia, pe rand, Yama si Niyama.

Totodata, acest articol deschide seria tematica a sedintelor de practica Yoga pe care le ghidez cu grupul, saptamanal la Studio!

Incepand cu luni, 7 octombrie 2019, fiecare saptamana va fi dedicata unei Yama sau Niyama. Astfel, timp de 10 saptamani, vom dedica cate o saptamana practicarii unei Yama sau Niyama, atat pe salteluta de Yoga, cat si in viata de zi cu zi. In fiecare zi de luni, in cadrul sedintei de Yoga cu grupul, de la ora 19:00 – 20:30, voi ghida o practica Yoga care sa surprinda esenta Yama sau Niyama acelei saptamani si voi oferi detalii despre cum o poti integra in viata de zi cu zi!

Esti in Bucuresti si iti doresti sa te inscrii la sedintele de Yoga pe care le ghidez? Scrie-mi pe contact@ivaz.ro.

Fiecare sesiune de Yoga din aceasta serie tematica dedicata Yama si Niyama este independenta, insa ti-ar fi de un real beneficiu sa participi la intreaga serie!

Iti sunt alaturi,
Mirela Ivaz

Hai sa ne conectam si pe Facebook:
www.facebook.com/ivaz.ro

Acum ma gasesti si pe YouTube:
www.youtube.com/channel/UC9wyAIlClyI9eqqxUnhBo1Q

 

 

 

Lasati un comentariu