10 Zile in Manastirea Budista Kopan din Nepal. Calatoria mea spirituala spre interior
Te invit sa afli cum este sa trăiești pentru 10 zile în manastirea budista Kopan din Nepal. Este povestea mea: fapte, trăiri, simțiri dintr-un alt colt de lume.
10 Zile in Manastirea Budista Kopan din Nepal. Calatoria mea spirituala spre interior
Gompa cea mare, oferita de calugari pentru durata cursului
Inceput de zi la manastire: sunetul clopotelor strabat zarile. Este ora 5 dimineata
Ma trezesc dintr-un somn lin, clopotele ce bat pentru a aduna călugării la rugăciune. Pornite din liniștea adâncă a nopții, clopotele străpung cu sunetul lor tot ce întâlnesc in cale. Știu ca este ora 5 dimineața. Deschid ochii si imi întind gatul către fereastra de geam de deasupra capului. Este încă întuneric afara. “In mai puțin de jumatate de ora vor miji zorii”, imi spun. Ma indemn singura si ma trag ușor afara din pat, lăsându-le pe celelalte șapte fete cu care împart dormitorul sa-si continue somnul. Ma schimb pe bâjbâite si ies in curtea mănăstirii.
Aici, bezna. Aprind frontala si îmi fac cale prin vegetația ce se revarsă peste lespezile de piatra ale aleii. Aud in stânga si in dreapta zgomote rapide, scurte, cel mai probabil micile animale ale nopții mi se retrag din cale. Doi pași inaintea mea, o călugăriță se îndreaptă spre slujba. Aveam sa o recunosc, mai târziu, peste zi, după saboții ce-i purta.
Drumul ni se desparte si eu ma îndrept către locul ales pentru practica yoga: o terasa larga, deschisa către valea orașului încă adormit. Linia orizontului pare ca separa lumescul de supranatural si totuși, sunt una si aceeași, cerul si pământul, pulsând in lumina zorilor care păstrează misterul vieții si al morții, al tuturor lucrurilor care au fost si vor sa vina. Din vârful de deal unde este retrasa mănăstirea, lumea imi este dezvăluită treptat, dupa cum soarele prinde sa se înalțe pe cer, in timp ce in urechi imi răsună cântarea repetitiva a călugărilor, afundați ei înșiși in recitarea mantrelor si cuprinderea înțelepciunii lui Buddha.
Este cel mai divin moment pe care mi-e dat sa-l trăiesc, a cărui profunzime in trăire si simțire, avea sa se împletească armonios cu învățăturile călugărilor budiști.
Calugarii dezbat invataturile lui Buddha, in gradina, langa stupa
Kopan Monastery
În fiecare an, sute de „occidentali” iau parte la retreat-uri de meditație budistă tibetană la Kopan Monastery, înălțată pe un deal cu vedere spre valea Kathmandu, la poalele munților Himalaya, in Nepal. Prin programe de curs de 5 sau 10 zile sau de o luna, mănăstirea ii invita pe cursanții lumii moderne sa facă cunoștință cu budismul tibetan, meditația si cu propria minte.
A învăța meditația sau a studia budismul, înseamnă de fapt sa înveți despre tine, despre propria ta natură. Subiectul este propria ta minte. Este atât de important să cunoști mentalitatea propriei tale minți, indiferent dacă crezi sau nu crezi, ești religios sau nu ești religios, ești creștin sau ești hindus sau ești știință sau ești negru sau ești din est sau ești din vest … nu contează. Să știi că mintea ta este foarte, foarte importantă.Lama Thubten Yeshe
Kopan Monastery este o mănăstire budista in traditia Mahayana, infiintata in 1971 de doi Lama: Lama Yeshe and Lama Zopa Rinpoche. Pe atunci doar o casa veche pe dealul din periferia orașului Kathmandu, acum mănăstirea găzduiește 350 de călugări si 350 de măicuțe, are săli de cursuri pentru călugări, doua gompa ornamentate (săli de meditație), o stupa (un loc budist pentru rugăciune și reflecție), o biblioteca, o ferma de animale adunate întâmplator, sute de spatii de cazare pentru turiști. Si încă se construiește amplu pentru extindere.
Cum imi petrec zilele la Manastirea Kopan
Ajung aici, la Kopan, cu Razvan si o data finalizata înregistrarea pentru curs, suntem trimiși catre zone separate de cazare, pentru băieți si pentru fete. Eu răspund provocării de a împărți un dormitor alături de alte șapte fete. Pe același culoar este ușa altui dormitor de fete. Avem împreună, cam 14-15 fete, acces la patru toalete, doua chiuvete si doua dușuri. Auster, ca la mănăstire, insa asta este si ideea.
Seara, in camera, abia dacă se schimba câteva cuvinte: suntem încurajați sa revenim la tăcere o data cu încheierea cinei si sa o păstrăm pana după masa de prânz.
Nu se întârzie mult in noapte dupa cina; ultima dintre noi stinge lumina in jur de ora 21:30 – max. 22:00. Programul intens de peste zi le răpune pe fete, care încetează sa se mai plângă de patul tare si pe care adesea aveam sa le găsesc trăgând un pui de somn in scurtele pauze dintre orele de studiu.
Sa stai 10 zile in șezut si sa meditezi poate părea pentru unii descurajant sau poate o provocare prea mare. Asta am făcut eu, mi-am petrecut timpul în reflecție, meditație, învățături și discuții filozofice. Mi-am permis sa imi explorez provocările si s-a dovedit a fi una dintre cele mai bogate experiente pe care le-am trăit.
Ce mi-a marcat experienta într-un mod aparte la Kopan
#1 Amplasarea mănăstirii pe un deal înverzit, aerul proaspăt, vederea de 360 grade, jur-imprejur a Kathmandu Valley.
#2 Stau intre călugări, surprind din modul lor de viata, ritualuri.
#3 Spatiu multi-etnic si multi-cultural. Suntem 180 de participanți la curs din aproape toate tarile la care ma pot gândi, cu vârste începând de la 20 ani pana la 70+. Aflu din poveștile lor de viata. In scurt timp descopăr un tipar. Multi dintre cei cu care vorbesc isi dăduseră demisia la job sau isi “înghețaseră” anul, alegând sa calatoreasca pentru mai multe luni sau chiar un an. Ori, se gândeau serios sa isi dea demisia când se intorc acasa si sa se reorienteze profesional, asemenea romanului din Cluj pe care il întâlnesc aici.
#4 Mâncarea!!! Vegetariana, cu ou si lactate, preparate tradiționale, locale. Ma bucur de salate de crudități si fructe!
#5 Disciplina pe care ti-o imprima cursul, pentru ca daca tot ai venit aici, vrei sa lucrezi cat mai mult cu tine. Asta înseamnă pentru mine trezirea la ora 5 dimineața, urmata de practica yoga individuala, pentru ca începând cu ora 6:15 sa ne adunam cu toții sa bem ceaiul si la 6:45 sa începem prima sesiune de meditație a zilei.
#6 Practica tacerii. Disciplina se refera si la faptul ca nu avem voie sa vorbim si sa interacționăm intre noi pana dupa masa de prânz, adica pana in jur de ora 12:30. Oricum, ești încurajat sa petreci cat mai mult timp in tăcere.
Timp pentru studiu, fiecare respectand spatiul personal al celuilalt si pastrand tacerea pana la incheierea mesei de pranz
#7 Dimensiunea prieteniei in cuplu. Cu toate ca Razvan si cu mine formam un cuplu, ne comportam precum doi amici, gesturile de intimitate dintre un el si o ea, sexual missconduct, fiind interzise.
#8 Conduita morala si respect. Deși era anunțat pe site si in email-ul de confirmare a rezervării, fetele au la ele colanți si maieuri, ceea ce nu este permis sa porți la mănăstire. Sunt excluse, de asemenea: pantalonii mai sus de genunchi, bluzele fără mâneci, bluzele transparente sau din care iese la vedere breteaua de la sutien, etc. Noroc cu micul magazin din incinta mănăstirii, unde atat fete cat si băieți au alergat sa-si pună niște decenta pe ei.
Provocarea…
Programul de 10 zile al Cursului de introducere in Filosofia si Meditatia Budista
Programul zilnic pentru primele 8 zile ale cursului:
6AM – MORNING BELL
6:15 – TEA
6:45 – MEDITATION
7:30 – BREAKFAST
9:15 – 11:30 – TEACHINGS
11:30 – LUNCH
2PM – 3:00 – DISCUSSION GROUPS
3:00 – 3:30 – BREAK
3:30 – 5:00 – TEACHINGS
5:00 – 5:45 – TEA
5:45 – 6:30 – MEDITATION
6:30 – 7:30 – DINNER
7:30 – 8:30 – Q&A and MEDITATION
Programul ultimelor 2 zile include sesiuni de walking meditation (meditatie in mers), complete silence (tăcere totala), o data cu intensificarea sesiunilor de meditație. Complete silence se refera nu numai la nu vorbi intre noi, exclude totodata contactul vizual sau comunicarea prin semne. Cumva un comportament de evitare a celuilalt.
Sesiunile de meditatie
Tipurile de meditatie pe care le practicam
Meditațiile pe care le practicam sunt de doua tipuri: focusata, care implică concentrarea minții asupra unui singur obiect și analitica, studierea percepțiilor minții asupra unui anumit subiect.
Daca dimineața practicam meditația focusata pe obiect (de cele mai multe ori respirația este punctul nostru focal de atenție), dupa-amiaza facem meditații analitice în care medităm asupra unui anumit subiect, de exemplu asupra existentei prețioase a ființei umane, impermanenta tuturor lucrurilor, preocupări trecătoare si atașamente, compasiune, procesul morții, etc.
Meditatia asupra egalitatii tuturor fiintelor umane: Cugetari
Intr-una din meditațiile analitice, asupra egalității tuturor ființelor umane, călugărita suedeza Karen ne cere să ne imaginăm pe cineva pe care nu-l placem, să observăm emoțiile care apar gândindu-ne la aceasta persoana si la ceea ce ne-a făcut pentru care suferim, dar sa nu ne atașăm de ele. Apoi ne cere să ne gândim la o persoana pe care o iubim, observând din nou emoțiile care apar. Si apoi sa ne gândim la o persoana care ne este necunoscuta, poate chiar persoana pe care am văzut-o lucrând in gradina mai devreme. Karen ne instruiește apoi să vedem cei trei oameni alături de noi și, în cele din urmă, ne încurajează să înțelegem că nu este vorba despre faptul că o persoană este bună, cealaltă rea si fata de alta nu simtim nimic, ci este vorba despre percepția noastră. Si ne îndeamnă sa dezvoltam compasiune pentru persoana care ne-a cauzat suferința, întrucât acțiunea persoanei respective este posibil sa fi venit tocmai dintr-o adâncă suferință interioara. Ni se cere să investigăm posibilitatea ca toți suntem egali în dorința de fericire și de a nu trai în suferință. Prin urmare, nu există niciun motiv să credem că lipsa de suferință și fericirea unei persoanei pe care o iubim sunt mai importante decât cele ale persoanei care ne deranjează.
Toate învățăturile pe care le primim sunt transmise amintind de ceea ce Buddha spune:
Nu credeți orbește ce spun. Nu mă credeți, pentru că alții vă conving de cuvintele mele. Aflați pentru voi înșivă ce este adevărul, ceea ce este real.Gautama Buddha
Atasamentul: cauza suferintei
Karen ne spune că budiștii cred că suferința provine din dorința și din nevoia oamenilor de a cauta fericirea în afara lor. Vorbește despre atașamentul nostru față de dorințele noastre și de suferința pe care o cauzează minții noastre. Ea ne spune că, de îndată ce posedam ceea ce ne-am dorit, nu suntem fericiți pentru că în cele din urmă starea ni se schimba sau începem să dorim altceva și suferința începe din nou.
Karma sau legea cauza si efect
De asemenea, primim învățături de la un călugăr tibetan care afișează o veselie simpla, pe subiecte precum impermanența, moartea, furia, atașamentul, conștiința, reîncarnarea, karma și compasiunea. Subiectul care provoacă cea mai mare confuzie între participanți este reîncarnarea. Tradiția Mahayana leagă reîncarnarea cu karma noastră, care este supusa legii cauză și efect. Budiștii tibetani cred că, după moarte, natura noastră esențială este reîncarnată într-un corp nou și acest lucru se întâmplă până se ajunge la iluminare.
Karma noastră, cred ei, este cea care afectează modul în care vom fi reîncarnați în viața viitoare. De exemplu, dacă comitem fapte rele, ne putem întoarce ca animal și vom petrece eoni ca un animal până când vom reuși să ne îmbunătățim karma pentru a fi renăscuti ca om. Astfel, karma noastră nu este doar din faptele pe care le-am realizat în această viață, ci si din celelalte înaintea ei.
Ceremonia Luminii
Meditatia asupra propriei morti: Cugetari
Taking refugee..
La sfârșitul cursului, avem șansa “to take refugee”, ceea ce înseamnă, în esență, să devii budist, sa primesti un nume nou și să fii binecuvântat de unul dintre călugării de mare însemnătate.
Fara incheiere
Extras din jurnalul de calatorie
Kopan Monastery, Kathmandu, Nepal, 16 octombrie 2017
Astăzi, cea de-a 11a zi de când sunt la mănăstirea budista Kopan, situata pe un deal de unde se poate admira jur-împrejur Kathmandu Valley, răsăritul cat si apusul. Aceasta zi încheie cursul de meditație budista, din care ultimele doua zile s-au desfășurat in tăcere completa, evitarea contactului social, meditație, introspecție.
Viata aici e simpla si liniștită. Începe dimineața la ora 5 cu sunetul clopotelor care ii cheamă pe călugări la rugăciune, iar pentru noi cei 180 de cursanți, continua cu meditație, teaching-uri, discuții tematice si dezbateri in grup, asta pana seara dupa cina.
Prima parte a zilei se desfășoară in tăcere, pana după masa de prânz, iar in ultimele doua zile tăcerea este completa. In pauze, ai timp sa studiezi, sa-ti asculți gândurile, sa scrii in jurnal, sa faci plimbări pe aleile mănăstirii, departe de distragerile internetului, care este interzis aici.
Aici poti surprinde, cu ochi curios, din riturile călugărilor budiști, afli povesti de viata ale celor pe care dorința de mai bine pentru ei înșiși si pentru ceilalți i-a adus împreună, te rasfeti cu mâncare vegetariana atât de gustoasa si variata încât cumpătarea chiar devine o provocare.
Si te întorci acasă, într-un final, aducând bogăție autentica. Tu.
Ce ai aflat nou si valoros despre tine? Lasa-mi un mesaj in secțiunea de Comment sau scrie-mi pe contact@ivaz.ro
Daca îți place ce afli aici, lasă-i și pe ceilalți sa afle, cu un Share.
Înscrie-te cu adresa de email pe www.ivaz.ro și primești pe email următoarele povestiri din călătorie, însoțite de poze și filmări.
De asemenea, articolele care apar aici, pe blog, sunt adesea insotite cu video-uri. Viziteaza canalul Youtube Mirela Ivaz și abonează-te daca vrei sa fii notificat/a pentru aparitia noilor postari.
Namaste!
Mirela Ivaz
Yoga Teacher & Ayurveda Life Counselor, acreditat Yoga Alliance si STED Council, India
CITESTE si:
Kathmandu: Haos in aparenta, Misticism in esenta. Este povestea trăirilor mele in Kathmandu, locuri, oameni, obiceiuri, etc.
[VIDEO] Kathmandu: Haos in aparenta, Misticism in esenta. Dă drumul la sonor, așează-te confortabil, PLAY!
NEPAL: de la 1400m la 5000m altitudine. De la Idee la Manifestare. Este un sumar al pregătirilor care m-au dus spre aceasta destinație, detalii ale traseului și ale diferitelor etape de călătorie, etc.