MeditatieStil de viataYoga

7 motive pentru a incepe sa traiesti in Prezent. Acum.

Descopera 7 motive pentru a-ti dezvolta simtul atentiei orientat asupra propriilor ganduri si reactii si astfel sa inveti sa intrerupi hranirea “corpului-durere” si sa re-directionezi energia vitala spre gandurile si actiunile benefice pentru tine.


7 motive pentru a incepe sa traiesti in Prezent. Acum.

Constientizarea tiparelor distructive de comportament

In viata de zi cu zi ni se intampla, poate mai mult sau poate mai putin, sa ne lasam cuprinsi de iritare, furie, frica, nerabdare, proasta dispozitie, dorinta de a rani pe cineva, depresie, nevoia de a dramatiza un anumit aspect al vietii noastre – asa numitul “a-ti plange de mila”. Poate nici nu ne dam seama cum s-a intamplat asta, care a fost semnalul declansator al durerii si ne trezim dintr-odata manifestandu-ne in durere. De exemplu, simti ca te cuprinde o stare de proasta dispozitie, de tristete si mintea iti macina ganduri despre cat de naspa esti si cat de naspa este viata ta. Sau furia se isca in tine si nutresti ganduri pline de furie la adresa cuiva sau chiar a ta insuti. De cate ori nu te-ai infuriat pe tine insuti, nu te-ai certat, nu ti-ai adus reprosuri si critici, spunandu-ti de fapt ca nu esti indeajuns de bun? Auto-sabotare in cel mai pur act.

Dupa spusele renumitului psiholog ai vremii moderne, Dr. Menis Yousry, comportamentul uman este un raspuns la interpretarea pe care o dam experientelor din trecut, cel mai adesea ducandu-se adanc in copilarie. Cauza nu este exterioara noua. Numai de noi (si de experientele noastre trecute) depinde felul in care ne manifestam, (re)actionam in prezent.

Iti recomand sa citesti si Cum sa iti alegi constient emotiile pe care vrei sa le traiesti.

Dar asta nu inseamna ca suntem de-a pururi legati de acele tipare de comportament sub care ne manifestam in nefericire, ca acestea nu pot fi sparte.

Citindu-l pe Eckhart Tolle, in cartea sa Puterea prezentului, el numeste aceasta manifestare in nefericire drept “trezirea corpului-durere”. Acest corp-durere se hraneste cu energia noastra vitala si ne pune in situatii de viata care sa rezoneze cu propria sa frecventa, alimentandu-l. Devenim o victima sau un tiran, si chiar daca nu recunoastem la modul constient acest aspect, tot ceea ce facem sau gandim sunt proiectate pentru a face ca aceasta durere sa continue.

Durerea nu se poate hrani decat din durere. Durerea nu se poate alimenta din bucurie. O gaseste cu totul nedigerabila.

Eckhart Tolle

Practica prezentei sau Meditatia asupra prezentului

Daca intelegem si acceptam faptul ca trecutul nu poate fi schimbat iar viitorul este incert, nesigur, tot ceea ce ne ramane si ne apartine de fapt si de drept este momentul prezent, Aici si Acum. Iar daca invatam sa devenim suficient de atenti la gandurile si deciziile noastre, in timp vom realiza ca nu avem la dispozitie doar reactia distructiv-impulsiva (cea generata prin cel mai vechi si familiar tipar de comportament), ci si o paleta noua de reactii posibile, generate din intentia de a lua decizia care este cea mai benefica: pentru noi insine (si energia pe care o punem in miscare prin aceasta decizie prin gand sau actiune), pe celalalt/ceilalti si, bineinteles, pentru mediul inconjurator.

Am inceput sa dezvolt capacitatea de “a fi in prezenta” prin sesiuni scurte de mediatie pe parcursul carora ma detasez mental de trecut si viitor si de orice stare neplacuta sau stanjenitoare pe care o am, fie ca este generata de griji, probleme sau nesiguranta. Intentia mea este sa raman cat mai mult timp ancorata in momentul prezent, prin observarea corpului fizic sau a respiratiei. Devin un observator detasat al momentului prezent, imbratisez si accept aceasta stare a prezentului ca parte a ceea ce exista si se manifesta in acel moment. Daca in minte se intampla sa apara ganduri straine de momentul prezent – idei sau scenarii – atunci redirectionez constient atentia asupra subiectului meu de observatie –  de cele mai multe ori, propria respiratie.

Daca nu ai mai practicat meditatia sau esti inca la inceput, vei afla/sau stii deja despre ce vorbesc: mintea-maimuta (“monkey-mind”) care incearca sa te abata de la scopul tau, respectiv observarea detasata a ceea ce este.

Secretul este sa perseverezi, sa nu te lasi pagubas la primele incercari.

Pentru mintea neantrenata, care nu este obisnuita sa “stea” – cel putin la inceput se va opune vehement – da-i ceva sa macine. Iti recomand una dintre cele mai practice si naturale cai prin care iti poti “agata” mintea de un subiect de observatie: orientarea atentiei asupra respiratiei.

Pe parcursul meditatiei mentine atentia concentrata asupra respiratiei si observa: perceperea aerului care intra si iese pe nari, ritmul respiratiei, temperatura aerului pe inspir si pe expir, senzatiile pe care aerul ti le produce in trecerea lui prin canalul narilor, ce diferente percepi intre respiratia pe o nara si pe cealalta, etc.

Mintea, neantrenata, va incerca sa fuga pe campii. In momentul in care iti dai seama ca nu esti prezent, ai devenit prezent. Observa si accepta-ti gandurile, emotiile, trairile ca parte din tine, fara a le evalua sau eticheta. Este bine ceea ce faci, continua!

Afla aici cum sa-ti pregatesti spatiul personal inainte de meditatie si care este cea mai facila pozitie a copului pe care sa o adopti si mentii pe parcursul meditatiei.

Dupa un scurt timp de practica consecventa a meditatiei – vei descoperi tu singur cand – se va intampla un fenomen natural: devii din ce in ce mai prezent. Acest fapt are loc tocmai ca urmare a exersarii actului prezentei, prin auto-observare.

Ramai prezent, ramai constient. Fii paznicul mereu vigilent al spatiului interior.

Eckhart Tolle

Ce apare atunci cand practici Meditatia asupra prezentului

De cate ori devii constient de mintea ta, de gandurile, emotiile sau reactiile tale, devii de fapt capabil sa tii mintea sub control, sa nu mai pici in capcana ei.

Vei observa totodata ca prin practica consecventa a meditatiei, dezvoltandu-ti aceasta capacitate fireasca – de a fi prezent, de a observa lucrurile dincolo de a le conferi interpretari, de a accepta detasat ceea ce este – vei dobandi o stare de liniste si pace interioara care se va adanci, va deveni mai prezenta si mai stabila in viata ta si care iti (re)aduce bucuria de a trai.

Rezultatele experientei mele cu Meditatia asupra prezentului

In prezent, practic meditatia cel mai adesea dimineata devreme; imi rezerv timp pentru macar 15 minute. Asa dau eu tonul zilei. Alteori, in sesiuni speciale, timpul pe care il dedic meditatiei se duce spre o ora. Ce am observat pe mine insami de cand practic meditatia – iar aceasta experienta nu pot sa o decuplez de practica hatha yoga care au “mers mana-in-mana” – sunt cateva aspecte deloc de neglijat, zic eu. Per ansamblu mi-am imbunatatit calitatea vietii, relatia pe care o desfasor cu mine insami si cu ceilalti. Mai specific:

1. Constientizarea semnalelor care, de obicei, declanseaza reactii distructive

Nu am scapat de nervi, stari de iritare, stres, nerabdare, stari de proasta dispozitie, insa le pot controla mult mai bine acum. Prin auto-observare constientizez mai bine semnele care dau sa-mi produca o stare neplacuta si le pot astfel anihila de la cel mai mic semn. In plus, sunt convinsa ca in timp multe dintre potentialele manifestari nefericite ale mele nici nu s-au mai produs.

2. Control mai eficient asupra emotiilor dureroare

Sunt constienta de emotia pe care o traiesc, intensitatea si timpul pe care i-l permit sa se manifeste: asta imi influenteaza modul in care abordez mai departe ce se intampla. Asa ca incerc sa controlez cat mai bine emotiile dureroase: fie le impiedic sa isi faca loc, fie le las sa apara si delimitez timpul cat le permit sa se manifeste. Altfel spus, sufar exact si precis cat vreau eu: acum imi permit sa sufar (o ora, doua ore, o dupa-amiaza, o zi intreaga – eu aleg), apoi sunt relaxata si voioasa.

Atentie la acel “maine”, daca obisnuiesti sa-l folosesti in stabilirea obiectivelor tale:  nu este acel vesnic “maine” (“de maine ma apuc de sala/regim”), ci un maine bine precizat in timp, calendaristic.

3. Claritate 

Iau mai lesne decizii care sunt in acord cu mine si am puterea de a exprima mai clar ceea ce imi doresc sau ma nemultumeste.

4. Hranirea constienta a starilor pozitive

Devin constienta din ce in ce mai des de principiile legii rezonantei, de faptul ca ceea ce emit energetic, aia atrag.  Aici ma refer la ceea ce transmit prin ganduri, tinuta corpului, timbrul vocii, cartea/filmul/muzica pe care o/il citesc/vad/ascult. Si pentru ca de fapt imi doresc sa manifest buna-dispozitie, calm si voie buna, am grija ce fel de ganduri pun in minte, imi ajustez pozitia corpului, aleg pe cat posibil mediul catre care ma expun.

Afla cat de mult postura incorecta iti influenteaza starea de dispozitie.

5. Observarea oportunitatilor

Profit mai mult si mai bine de oportunitatile care imi apar in cale.

6. Cresterea puterii de concentrare

Mi-a crescut puterea de concentrare si pot urmari astfel mai eficient proiectele personale si pe cele profesionale. Sunt preocupata de felul in care imi consum timpul, iar o atitudine negativista nu ma ajuta sa actionez eficient.

7. Preventie prin proiectie in viitor

Pentru ca toate aspectele existentei noastre se intrepatrund fizic-mental-emotional-spiritual, imi place sa cred ca prin ceea ce fac acum, trecerea anilor se va aseza frumos peste mine. Pentru toate datile in care mi-am relaxat constient expresia fetii, sa primesc mai putine riduri. Si pentru toate datile in care mi-am ajustat constient pozitia corpului, sa raman dreapta si semeata pana la adanci batraneti.

Iti lansez urmatoarea provocare.

Alege ca pentru urmatoarele doua saptamani sa iti observi starea mental-emotionala, pozitia corpului si expresia fetei. Pune-ti alarme in telefon care sa iti aduca aminte pe parcursul zilei sa te intrebi: “Sunt relaxat/a in acest moment?” sau “Ce se intampla in interiorul meu acum?”

Scrie-mi pe contact@ivaz.ro ce experienta ai avut in urma celor doua saptamani de observare a propriei tale persoane.


In cazul in care te decizi sa experimentezi o sedinta de yoga, te astept pe salteluta la Studio Yoga (zona Piata Romana, vis-a-vis de Ateneul Roman)! 

Sedintele yoga pe care le ghidez sunt tematice, abordeaza stilul traditional Hatha Yoga si integreaza tehnici specifice de respiratie si meditatie. Cu cat practici mai mult, cu atat te vei simti mai bine atat in timpul sedintelor de yoga cat si dupa aceea.

Nu crede doar ceea ce spun. Decide sa faci o schimbare in bine in viata ta si te invit sa verifici!

 

Mirela Ivaz

Yoga Teacher 500-RYT & Ayurveda Lifestyle Counselor, acreditata Yoga Alliance si STED Council (India)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *