Dezvoltare PersonalaEmotii

Sa alegem constient Emotiile pe care vrem sa le traim.

(despre a intelege emotiile si a aduce lucruri pozitive in viata noastra pentru a o face mai buna)


‘Pentru a trai o viata buna nu este suficient sa inlaturi ceea ce este in neregula cu ea.’ Mihaly Csikszentmihalyi.

Un fapt bine cunoscut despre emotii este acela ca emotiile nu se manifesta numai in mintea noastra, ci ele sunt resimtite si de corpul nostru, afectand bataile inimii, tensiunea din muschi, tonul vocii etc. Nu poti avea o emotie fara sa fi activat o intreaga serie de stimuli launtrici care cel mai adesea se transpun catre exterior.

Avem cu totii nenumarate experiente in care am trait fie emotii pozitive, fie emotii negative. Fiecare individ are propriul mod de manifestare al emotiilor si gradul de intensitate. Aici intervin factori ce ne diferentiaza de fapt ca indivizi: cultura, sex, nivel social, inteligenta emotionala (EQ), propriile experiente de viata, propriu sistem de credinte si valori. De aceea, de exemplu, in cazul unor emotii negative, unor indivizi li se pare ca nu pot sa treaca peste starea negativa, pe cand altii vor sa o depaseasca cat mai repede.

Iti propun un experiment scurt care te va ajuta sa intelegi mai bine emotiile. Gandeste-te la o imprejurare din viata ta care ti-a produs o stare neplacuta si delimiteaz-o bine in spatiu si timp. Poate fi de exemplu o situatie de la locul de munca in care ai intampinat un sentiment de frustrare. Retraieste aceasta stare aducandu-ti aminte unde te aflai, cine era impreuna cu tine, ce s-a intamplat, cand anume s-a intamplat. La nivel fizic, care erau postura corpului, expresia fetei, ritmul respiratiei? Ce iti spuneai in interior, ce ganduri aveai? Observa acum cum te face sa te simti la nivel fizic, ce ganduri iti vin in minte, ce iti vine sa faci. Probabil, mintea ta refuza retrairea acestei amintiri neplacute, devii rigid, ai o stare de discomfort, inima incepe sa bata cu putere.

Si pentru a neutraliza efectele situatiei neplacute amintita mai devreme, gandeste-te acum la o imprejurare in care lucrurile ti-au functionat de minune, in care ai simtit ca vrei sa sari in sus de bucurie. Ia-ti timp pentru cateva clipe sa iti aduci aminte cand s-a intamplat, ce s-a intamplat, cine era impreuna cu tine. Si pe masura ce retraiesti aceasta situatie, observa ce impact are asupra ta, cum te face sa te simti. Poate ca deja afisezi un zambet, ti-ai indreptat postura corpului si fie ca este un sentiment de fericire sau de mandrie, simti ca ai vrea sa impartasesti si celor din jur bucuria ta.

Pentru a intelege mai bine ce se intampla in cazul unei experiente emotionale, fie a ta sau a altcuiva, acesta este un model clasic folosit pentru a descrie emotia.

Imprejurarea – este evenimentul care declanseaza emotia

Evaluarea – modalitatea in care interpretezi acea imprejurarea.  Acesta este spatiul in care o emotie se transforma in disperare sau in fericire. Cu alte cuvinte, aici iti decizi emotia/starea interioara: fie pozitiva, fie negativa.

Schimbarile – Emotia este o stare afectiva personala dar care intr-o mare masura poate fi observata si de cei din jur. Ce este vizibil celor din jur este legat de postura corpului, tensiunea din muschi, expresia fetei, privirea, gesturile, tonalitatea vocii, etc.

Raspunsul la emotie – este atitudinea pe care decizi sa o iei, iar aici ai posibilitatea de a alege: vrei sa iti modifici manifestarile, sau vrei sa ii dai o alta interpretare sau pur si simpu alegi sa creezi un context nou?

Modul in care raspunzi la emotie este dat de identitatea ta (istorie personala, nivel social/cultural, ierarhie de valori), iar in acelasi timp exista bucle de reactie de la raspuns la modalitatea in care alegi sa re-interpretezi evenimentul sau contextul dat. Aceste interpretari care genereaza emotia au puterea de a (re)crea ceea ce se intampla in viata ta mai departe. Este ca si cum o data trait un sentiment de frustrare, tot ceea ce se intampla mai apoi abordezi in termeni ostili de invinovatire sau furie. La fel se intampla si in cazul emotiilor pozitive. Daca consideri ca o situatie data este un dar minunat pentru care te bucuri si esti recunoscator, la fel vei fi capabil sa receptionezi si urmatorul eveniment din viata ta.

Fii constient de alegerea emotiei pe care vrei sa o traiesti, intensitatea acesteia si timpul pe care i-l acorzi sa se manifeste, intrucat aceasta iti va influenta modul in care abordezi ceea ce se intampla mai departe. Alege unde vrei sa te situezi:

pe o spirala descendenta a emotiilor negative care ‘trage’ dupa sine reactii precum atacul/agresivitatea, fuga, blocajul, renuntarea, crestarea nivelul de stres negativ, scaderea imunitatii, deprecierea perceptiei asupra calitatii vietii pe plan professional sau personal?

-sau pe o spirala ascendenta a emotiilor pozitive care aduce cu sine energie, flexibilitate si capacitatea de a te adapta mai usor la nou, dobandirea de noi aptitudini si cunostinte, intarirea legaturilor sociale, capacitatea de a impartasi iubire, capacitatea de a visa si de a da o interpretare optimista noilor provocari, creativitate, imbunatatirea starii de sanatate si o perceptie pozitiva, optimista asupra vietii?

Pentru a beneficia de efectele emotiilor pozitive si a limita modul in care starile negative te afecteaza, cu atat mai mult cu cat stii ca acestea genereaza alte si alte stari asemanatoare in functie de unde alegi sa te situezi (in barca emotiilor pozitive sau in cea a emotiilor negative), ai la dispozitie cateva unelte de investigare.

Gandeste-te la o anumita imprejurare din viata ta care iti produce o stare negativa si raspunde-ti urmatoarele intrebari:

–         Pot sa-i schimb intelesul/interpretarea?

–         Pot sa-i schimb cauza?

–         Pot sa ma focalizez pe un element pozitiv?

–         Pot sa ii dau atribute pozitive care sa fie mai puternice decat cele negative?

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *