SanatateStil de viata

Secretul unei vieti lungi si sanatoase

Care sunt factorii determinanti pentru a avea o viata lunga si sanatoasa? Cum influenteaza obiceiurile noastre viata pe care o avem? Ce putem face pentru a  imbunatati calitatea vietii? Acestea sunt intrebari care ne preocupa astazi in mare masura. Desi secretul tineretii fara batranete si vietii fara de moarte ramane inca un mister, stiinta si studiile conduse in ultimii ani in domeniul nutritiei si calitatii vietii ne dezvaluie cateva sfaturi folositoare pentru imbunatatirea existentei noastre.

Care sunt cei mai nocivi factori pentru sanatatea noastra din viata de zi cu zi?

O importanta aparte, asupra careia expertii tind sa fie de comun acord, este acordata nutritiei ca factor in determinarea sanatatii noastre. Cunoastem in prezent faptul ca obiceiurile alimentare pot determina sau preveni un mare numar de afectiuni.

O dieta bogata in grasimi saturate si colesterol este legata de riscul aparitiei unor anumite tipuri de cancer (in special cancerul de san si de colon) si boli ale sistemului cardiovascular.

Consumul de zahar determina aparitia diabetului zaharat, rezitentei la insulina sau a hipoglicemiei. Pe plan secundar, consumul de zahar este asociat cu depresia, dereglarile hormonale, bolile autoimune, sindromul de colon iritabil.

Consumul scazut de lichide – si aici ma refer la apa – aduce corpului un nivel considerabil de stres. Consecinta este afectarea functionarii normale a rinichilor si formarea pietrelor la rinichi. Apa este sursa vitala pentru existenta noastra si de aceea avem nevoie de un aport crescut de apa pentru a asigura corpului o hidratare optima.

Consumul de faina alba, respectiv consumul de paine, paste si patiserie din faina alba produce afectiuni la nivel intestinal (colon iritabil, cancer de colon, constipatie, balonare), cresterea glicemiei, malnutritie. Fiind un produs obtinut industrial prin procesul de rafinare, consumul de faina alba aduce importante carente nutritive, prin continutul sarac in minerale, vitamine, fibre, aminoacizi esentiali, proteine.

De luat in considerare si poluantii alimentari cu efecte patogene: insecticidele, nitratii, aditivii (E-urile).

Fumatul este unul din factorii majori in dezvoltarea cancerului, bolilor de inima si a bolilor cardivasculare. Viata sedentara, lipsa exercitiului fizic si o greutate peste cea normala conduc la obezitate si diabet. Reducerea considerabila a orelor de somn si deteriorarea calitatii somnului conduc la depresie, oboseala cronica, anxietate, fibromialgie.

Cum ne putem proteja impotriva acestor factori nocivi?

Starea de sanatate este rezultatul alegerilor pe care le facem zilnic si care se transforma in obiceiuri. Daca vrei sa fii sanatos, tot ceea ce trebuie sa faci este sa faci alegeri sanatoase.

Alege o dieta bazata pe vegetale si un consum redus de carne si grasimi. Consuma alimente cu un continut ridicat de fibre, alimente bogate in acizi grazi nesaturati si antioxidanti. Elimina consumul de zahar rafinat si redu expunerea la aditivii alimentari. Pastreaza un consum redus de sare (de evitat complet sarea rafinata iodata), alege alimente bogate in potasiu, bea minim 1.5l apa pe zi si nu fuma.

Mai mult, orienteaza-te spre activitatile fizice care iti fac placere si fa-ti un obicei in a le practica cat mai des. Asigura-te ca ai parte de un somn odihnitor tinand cont de faptul ca somnul este cel mai important suport energetic al sistemului nervos central. Mentine igiena corpului evitand folosirea cosmeticelor cu parabeni, sedentarismul, bronzarea artificiala sau expunerea prelungita la soare.

Aceste alegeri simple aduc efecte importante asupra sanatatii si calitatii vietii.

Ce ne imbolnaveste mai repede: factorii externi sau starea mintii?

In viata de zi cu zi suntem expusi actiunii adverse a nenumarati factori externi. Acestia pot avea uneori un impact psihologic negativ si ne fac mai vulnerabili in fata bolilor. Ceea ce conteaza este atitudinea pe care o avem asupra vietii, pentru ca o atitudine mentala pozitiva este cheia spre o viata sanatoasa.

Atitudinea pozitiva, stilul de viata sanatos (sport/miscare, somn odihnitor) si o dieta sanatoasa sunt cheia pentru o viata lunga, sanatoasa si echilibrata. Acestia sunt pilonii pe care se sprijina calitatea vietii noastre. Daca nu vrem sa aceasta sa se prabuseasca, fiecare pilon trebuie sa fie robust si puternic.

Ce putem face pentru a avea un aspect sanatos al pielii si a intarzia aparitia ridurilor?

Exista o multitudine de factori care duc la o imbatranire prematura a pielii. Dintre acestia, cei mai importanti sunt predispozitia genetica si factorii de mediu (factorii toxici din mediul inconjurator, soarele, conditiile de viata). In plus, numeroase boli precum cancerul, bolile cardiovasculare, diabetul, stresul pot duce la o imbatranire prematura. Din aceste motive, schimbarile si alegerile din viata noastra constituie baza unei maturizari frumoase si sanatoase. Pentru ca este mai usor sa previi decat sa tratezi. Alege un stil de viata sanatos si echilibrat, fa miscare adecvata varstei tale si consuma alimente bogate in antioxidanti. Cei mai buni nutrienti pentru a mentine pielea supla, elastica, radianta si fara riduri sunt uleiul de masline, rosiile, ceaiul verde, semintele de floarea soarelui, morcovii, rodiile, samburii de struguri, frunzele verzi si multa apa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *