Stil de viata

Daca ai sti ca exista un muschi al sufletului, cata atentie i-ai acorda?

Nu mai devreme de primavara acestui an, pe la inceputul lunii martie, m-a cuprins o durere teribila in articulatia soldului drept. Ce sa fie, ce sa fie? Imi petrecusem sfarsitul si inceputul de an intr-un mod destul de sanatos si echilibrat din punct de vedere al activitatii fizice, alimentatiei, gestionarii stresului cotidian: faceam yoga, mergeam in ture pe munte, la ski sau la inot, aveam grija ce mananc, cat dorm si sa nu ma stresez prea mult la serviciu sau in viata de zi cu zi.
Asta pana pe la inceputul lunii martie cand am inceput sa am dureri din ce in ce mai acute in articulatia soldului drept, dureri care se activau din starea lor latenta dupa fiecare sesiune de mers la sala si mai ales dupa seriile de abdomene. Putin aveam sa stiu despre ce va urma: imobilitatea corpului din cauza restrangerii miscarilor, zile intregi in rand de stat numai in picioare sau culcata in pat, sa stau asezata pe scaun – nici vorba de asa ceva, starea emotionala mi s-a deteriorat, contracturile si tensiunea s-au transmis si la nivelul umerilor, a zonei cervicale, calitatea somnului s-a depreciat semnificativ. Si tousi, investigatiile  medicale nu sesizau nimic concret, toate apareau bune si frumoase pe fisa mea medicala. M-am oprit cu investigatiile cand mi se parea ca incep sa bat prea mult la usa doctorilor in cautarea unui raspuns.
Si am cautat raspunsul in mine. Mi-am analizat starile emotionale si mentale din ultima perioada, m-am uitat mai atent la alimentatie si da, atunci a fost si momentul in care m-am decis sa urmez cursul de instructor yoga.
Practica yoga m-a facut sa inteleg si sa constientizez corpul sub toate aspectele sale: fizic, emotional, mental, pranic, sa simt legatura foarte stransa intre toate aceste planuri, sa caut sa tind spre un echilibru pe plan fizic si energetic. Am inceput sa-mi orientez mai constient atentia asupra lucrurilor care dau sens si valoare vietii mele, iar starea cronica in care ma aflam a inceput sa se amelioreze. In prezent doar atunci cand stau o perioada mai lunga de timp pe scaun, la birou, incep sa resimt un disconfort in zona soldului. Si atunci imi spun: ‘e timpul sa iau o pauza’ si ma execut. Mai in gluma mai in serios eu o numesc ‘alergie’ la munca de corporatist.
Cautand sa inteleg ce se ascunde dincolo de o manifestare la nivel fizic, care sunt cauzele emotionale ale bolilor, ma folosesc de tehnicile yoga pentru a remedia probleme de sanatate si a imbunatati calitatea vietii. In cercetarea mea asidua, am descoperit importanta muschiului psoas, iar tehnicile yoga dedicate detensionarii, relaxarii acestor muschi au contribuit pentru mine la amelioarea afectiunii de care aminteam mai devreme. Si pentru ca ‘psoas’ poate suna cel putin exotic la inceput, te invit sa afli cateva din tainele acestui muschi.

 
Muschiul psoas este cel mai lung si profund muschi al corpului nostru, format din doua perechi de muschi care traverseaza, pe stanga si pe dreapta, zona lombara, zona pelviana si incheietura soldului, fiind legat la extremitati de vertebra T12 toracala si de capsula osului femural. Este singurul muschi care leaga membrele inferioare de coloana vertebrala.
Rolul muschiului psoas este de a flexa soldul si in acelasi timp de a stabiliza coloana vertebrala. Prin flexia articulatiei soldului, acest muschi este utilizat atunci cand pasim, alergam, sarim, jucam golf sau tenis sau atunci cand stam asezati sau urcam scarile. Totodata, muschiul psoas este implicat in flexia trunchiului, specifica in yoga posturilor de aplecare inainte din trunchi, precum Padahastasanasau Prasarita Padottanasana. In plus, muschiul psoas asigura corpului nostru stabilitatea necesara, echilibrul structural prin conexiunea de proximitate cu zona toracelui, avand importanta majora atat la nivel fiziologic cat si energetic.
Se considera ca exista o legatura directa intre psoas, coloana vertebrala si creierul nostru reptilian, responsabil de instinctul de supravietuire. Modul in care traim astazi, aflandu-ne intr-o graba permanenta, in competitie si cuprinsi de dorinta de realizare, situeaza muschiul psoas intr-o stare continua de ‘lupta sau fugi’. Astfel, muschii psoas devin tensionati si contractati, stare agravata de stilul de viata modern, de la haine, imbracaminte, incaltari si pana la scaunele pe care stam asezati ore in sir la birou sau in masina. Toate acestea modifica curbura naturala a coloanei verterale, ne limiteaza mobilitatea si flexibilitatea si contracta muschiul psoas. Stresul cronic resimtit la nivelul psoas-ului conduce la probleme de sanatate precum dureri de spate sau de sold, dureri de genunchi, probleme digestive precum si probleme de respiratie.
Postura corporala este direct afectata de un psoas tensionat si contractat. Astfel, tensiunea intalnita in zona superioara a muschiului psoas creaza o hiperextensie a zonei lombare, pieptul coboara, coastele inferioare se deplaseaza spre inainte si apar tulburarile de respiratie. O alta situatie de modificare defectuoasa a posturii coporale este atunci cand tensiunea in psoas este distribuita asimetric: adica o parte este mai contractata decat cealalata, apare o inclinare a zonei pelviene care duce la scurtarea unui picior fata de celalalt si creaza compensatii in coloana vertebrala, aceasta facand efort sa mentina verticalitatea si simetria corpului, stabilitatea acestuia fiind compromisa.
Muschiul psoas este inserat pe ultima vertebra toracala T12, acceasi vertebra pe care este inserata si diafragma, impreuna cu alti muschi din regiunea spatelui. Legatura dintre diafragma, implicata in procesul de respiratie, si muschiul psoas nu este doar de natura mecanica, ci aceasta se manifesta si la nivelul sistemului nervos. Atunci cand exista un stres in corpul nostru, ritmul respiratiei se schimba, modificare care este preluata atat de diafragma cat si de psoas.
Si pentru ca atitudinea corporala este in stransa legatura cu felul in care ne simtim inlauntrul nostru, la nivel energetic, muschiul psoas ne influenteaza calitatea vietii, felul in care traim emotiile, perspectiva pe care o avem asupra vietii, modul in care relationam cu ceilalti. Stresul cronic asociat muschiului psoas poate influenta negativ starea noastra emotionala, relatiile interpersonale, precum si gradul de multumire sau de satisfactie.
Prin restabilirea echilibrului muschilor psoas, corpul se elibereaza de tensiunea fizica si emotionala acumulata, avand capacitatea de a contribui la eliminarea starilor de anxietate sau de extenuare si astfel imbunatatind  sanatatea noastra fizica si mentala.
Un muschi psoas echilibrat energetic permite circularea libera a energiei in corp. La nivel fizic, atunci cand corpul se poate auto-sustine in mod corespunzator, miscarile sunt mai putin restrictionate si solicita mai putin efort, corpul pastreaza din energia dobandita.

Se considera ca muschiul psoas ne permite sa ne conectam cu momentul prezent, in mod special atunci cand este intins, alungit si tensiunea este eliberata din corp. Muschiul psoas personifica nevoia noastra cea mai profunda pentru supravietuire si, mai adanc, dorinta noastra de a prospera.



Surse:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *